Vietnam

23 augustus 2013 - Hue, Vietnam

Woensdag 21 aug.

Na een overnachting in het fraaie strandhotel Sun Spa Resort aan de mooie stranden van Dong Hoi, trekken we de volgende dag in zuidelijke richting verder naar Hué. Onderweg passeren we de vroegere grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam, langs de 17e breedtegraad die in 1954 werd ingesteld. Te voet steken we de Hien Luong brug over, nadat we eerst aan de noordzijde van de brug een museum bezoeken. Binnen zijn o.m. Pilotenjacks, helmen en wapens uit de gevechtsbasis te zien. Eind jaren 60 kreeg dit gebied de grootste hoeveelheid bommen te verduren die wasafgeworpen. De natuur heeft het landschap grotendeels hersteld. Het oversteken van de scheiding is een bijzondere ervaring.

In de buurt van de vroegere scheiding tussen Noord en Zuid krijgen we de gelegenheid om de Vinh Moc-tunnels in te gaan. Een kilometers lang tunnelstelsel waar gedurende 6 jaar van de Vietnam-oorlog honderden vluchtelingen woonden. De dorpelingen hebben deze schuilplaats tegen de bombardementen in 19 maanden gegraven. Ze ondergingen een spervuur van 500 bommen per dag. De gangen van de tunnels zijn ongeveer 1.80 hoog. en 1 m breed. Er is zelfs een kraamkamer waar 17 kinderen zijn geboren!

We dalen tot  ongeveer 10 meter onder de grond en komen op onze tocht van 1 km langs kamers van 1,5 bij 1,5 m, waar hele gezinnen woonden. Onvoorstelbaar. De tocht door de tunnels was erg zwaar, maar heel indrukwekkend.

Na het diner in Hué, de voormalige keizerlijke hoofdstad van Vietnam, komen we in de avond in ons hotel aan.

1. Mascha:
    23 augustus 2013
    Kan me voorstellen dat dat heel bijzonder is, de grens tussen voormalig noord en zuid over te steken. Wat een indrukwekkende dag is het geweest. Die gangen, heftig hoor, best een claustrofobisch gevoel lijkt me…En we hebben de foto's! Leuk hoor!! Xx