Vietnam

31 augustus 2013 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vrijdag/zaterdag 30/31 aug.

We zijn na 1600 km rijden bij het eindpunt van de reis, Ho Chi Minh-stad, het vroegere Saigon.

Ho Chi Minh-stad is de meest dynamische stad van het land met zo'n 9 miljoen inwoners. De bloeiende metropool is goed voor ongeveer 40% van de landelijke inkomsten uit buitenlands toerisme.

De Fransen legden ooit brede boulevards aan. Ook bouwden ze een monumentale kathedraal (Notre Dame), een operagebouw en villa's en paleizen. De stad wordt ook de Parel van de Oriënt of het Parijs van het oosten genoemd. De café's, het uitgaansleven, de sfeer van markten en hotels zijn uniek.

Het verkeer is een georganiseerde chaos. Rijen motorbikes die zich zigzaggend door het verkeer bewegen, daarbij zich niet bekommerend om voetgangers die met gevaar voor eigen leven de overgang van de straat proberen te bereiken. Zebrapaden hebben geen enkele functie. Als je naar de overkant wilt, gewoon je hand opsteken. Dit biedt nog de meeste zekerheid om enigszins veilig over te steken.

We bezoeken het Hoofdpostkantoor op het Paris Square tegenover de kathedraal Notre Dame. De kathedraal is het meest imposante Franse katholieke bouwwerk van Vietnam.

De Ben Tanh markt is het 12000 m² grote marktgebouw, met een grote klokkentoren als herkenningsteken van de stad. De markt wordt opgedeeld door 2 grote gangpaden, doorkruist door kleine gangpaden. De 1200 kramen variëren van kleine hokjes tot uitgestrekte kramen, waar kleding, schoenen, handtassen, hoeden en petten en etenswaren worden verkocht.

Ook bezoeken we het Oorlogsmuseum, dat op indringende wijze de impact en verwoestingen van de oorlog toont. Ondanks de anti-Amerikaanse boodschap is het bij westerlingen één van de populairste musea van Vietnam. Het museum bestaat uit een aantal verdiepingen met foto's van slachtoffers die gemarteld en geëxecuteerd werden. Ook zijn er wapens, foltertoestellen en ander weerzinwekkend materiaal te zien. Het museum maakt duidelijk dat oorlogen verwoestend zijn en burgers de grootste verliezers.

We maken nog een fotostop bij het Herenigingspaleis, waar in 1975 een in Rusland gebouwde tank de poorten van het Zuid-Vietnamese Onafhankelijkheidsgebouw ramde. De tank in de tuin van het paleis symboliseert de communistische overwinning in 1975. Het was de genadeslag voor zowel de oorlog als het land. De overwinnaars gaven het gebouw de nieuwe naam Herenigingspaleis.

1. Corrie en Arie:
    31 augustus 2013
    wat zijn jullie toch actief. ik denk dat als jullie straks thuis zijn we eerst maar eens moeten controleren hoeveel korter jullie geworden zijn. er moet minstens een centimeter of wat afgesleten zijn. jullie doen echt heel erg veel en ik begrijp dat er ook heel wat afgelopen wordt. geniet nog maar van jullie laatste dagen en we horen het wel als jullie weer thuis zijn. Knuffels uit BoZ
  2. Anette&Fleur:
    1 september 2013
    het ziet eruit als een wereld van verschil met Hanoi aan het begin van de reis.
    xxx
  3. Piet & Nellie vGelderen:
    1 september 2013
    Dat is het ook, er wonen hier 9 miljoen mensens, en de stad leefd dag en nacht. Vandaag 'n drukke dag (5.30 op en om 16.30 terug in het hotel) en van avond gaan eten op een boot varend door de Saigonrivier. Xxxxjes
  4. Opa bo en oma lady:
    hallo allebei,
    Tja, het verhaal achter de slippers horen we nog wel een keer.Het zijn vast geen gewone slippertjes.
    Met anette afgesproken dat we dinsdagmiddag naar de flat terug gaan. Dus we blijven eigenlijk tot het eind. Bo heeft een off_day.XXX
  5. Mascha:
    1 september 2013
    Nou hier vermaken jullie je nog wel even!
    Eet smakelijk vanavond! Xxxjes
  6. Martijn:
    2 september 2013
    9 miljoen. .....lijkt me vrij onoverzichtelijk.
    Maar wel weer te gek om gezien te hebben.