Vietnam

1 september 2013 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zondag 1 sept.

Na gisteren nog een interessant bezoek te hebben gebracht aan een lakwerkfabriek, waar het proces van het beschilderen van potten, dienbladen en andere gebruiksvoorwerpen plaatsvindt, volgt vandaag nog de bezichtiging van 2 van Saigons geweldige bezienswaardigheden, nl.  De tunnels van Cu Chi en de enorme Cao Dai-tempel, een in de 20e eeuw gevormde religie die de beginselen van verschillende geloven in zich verenigt.

De Cu Chi-tunnels vormden in de Vietnam-oorlog het bolwerk van de Vietcong. Op dit gevechtsterrein v oerden 18000 boerenquerilla's oorlog vanuit een 250 km lang, met de hand gegraven tunnelcomplex en ondergrondse kamers. Hier beraamde de Vietcong in 1968 de aanslag op Saigon. Twee delen van de tunnel zijn voor hetbpubliek opengesteld. Enkelen van ons gaan de tunnel in en komen na 20 of 40 meter weer boven de grond. De ingang van de tunnel was voor de Amerikanen onzichtbaar.

Tijdens de rondleiding zien we o.a. een gecamoufleerd Luik van 25 x 30 cm boven een tunnelingang. Een gids in werktenue met een legergroene hoed wurmt zich door het gat en komt dan weer omhoog met een met bladeren bedekt Luik boven zijn hoofd. Zo kunnen we foto's maken. Enkele reisgenoten doen hem dit na.

Een groter Luik in de buurt bedekt een boobytrap van bamboespietsen in een kuil. De Vietcong verzonnen vreselijke manieren om de Amerikanen te doden en verminken. Boven de grond voert de rondleiding langs een Amerikaanse M-41-tank, die in 1970 door een mijn buiten werking werd gesteld. We zien verder nog het ondergrondse hospitaal, de keuken en het ontmoetingscentrum.

In  1926 stichtte een mysticus Cao Dai ("hoog paleis"), een uniek geloof dat voortkwam uit verschillende geloofsovertuigingen. Dit leidde tot de bouw van een schitterende tempel die in 1950 werd voltooid. De architectuur is een mengeling van oosterse en westerse stijlen. Wat vooral opvalt zijn de roze zuilen in het schip versierd met draken. De hemels blauwe gewelven zijn beschilderd met wolken en sterren. Vier keer per dag bidden gelovigen hier in speciale kledij met de kleur van hun geloof. Dit kunnen we via de galerijen bekijken en naar het meisjeskoor luisteren.

Een dinner cruise over de Saigonrivier voert ons langs de in vele kleurenvariaties verlichte skyline van deze overweldigende stad en vormt het sluitstuk van weer een indrukwekkende dag.

1. Mascha:
    1 september 2013
    En zijn jullie ook door het gat en het camouflage luik gekropen?
    Een hoop indrukwekkende belevenissen erbij nog zo op de valreep.
    Veel plezier op jullie laatste dagje en dan weer lekker naar huis.
    Xxxxjes!
  2. Anette&Fleur:
    Ja. Inpakken en terugkomen nu! ❤❤❤
  3. Piet & Nellie vGelderen:
    2 september 2013
    Wij Nederlanders kunnen niet door zo'n gaatje 4 mensen hebben het gedaan maar zij ook super slank
  4. Martijn:
    Wow
    Volgens mij krijgen jullie wel een mooi compleet beeld van de geschiedenis van t land.