Vietnam

2 september 2013 - Mekong Delta, Vietnam

Op de nationale feestdag van Vietnam volgt, voor degenen die er nog geen genoeg van hebben gekregen, hier het laatste verslag.

Maandag 2 sept.

Vandaag rijden we vanuit Ho Chi Minh-stad naar de Mekongdelta, ook wel de "Rijstkom" van Azië genoemd. De Mekong ontspringt in Tibet en vertakt zich uiteindelijk in Vietnam in vele waterwegen. De rivier mondt via 9 armen uit in de Zuid-Chinese Zee. Het Vietnamese deltagebied is zo groot als Nederland. Het slib uit de rivieren en kanalen verspreidt zich over de rijstvelden en vormt zo een zeer vruchtbare voedingsbodem. Goed voor drie oogsten per jaar. De uitzichten zijn fantastisch.

in de waterstand Can Be stappen we op een boot en varen via grachten en kreken over de Mekong. Op één van de eilandjes zien we hoe kokossnoepjes en rijstkoekjes worden gemaakt. De drijvende markten in Vinh Long zijn niet voor toeristen maar voor de lokale bevolking bestemd. De lunch bestaat o.m. uit heerlijke verse vis uit de Mekong en reuze garnalen.

Vanuit ons huidige en laatste overnachtingshotel in de rivierstand Can Tho gaan we morgen eerst nog naar één van de grootste attracties van de delta, de kleurrijke en levendige drijvende markt Cai Rang. Daarna is het voorbij en rijden we terug naar de luchthaven van Ho Chi Minh-city voor de terugvlucht via Hong Kong naar Nederland.

Het was een prachtige reis met eigenlijk alleen maar hoogtepunten: het weergaloze zeegezicht van de Ha Long-baai, de met wolken omhulde bergtoppen, de uitzichten van de Mekongdelta, de schitterende kalksteengrotten, te veel om op te noemen.

Hoewel die ellendige periode van de jaren 50 in de 20e eeuw grotendeels verleden tijd is dankzij het voorbij gaan der jaren, is het wel zo, dat de verwoestende Vietnam-oorlog als een rode draad door de reis heeft heen gelopen. Goed om dit met eigen ogen te hebben kunnen aanschouwen.

Vietnam is een land in opkomst. Er is een nieuwe economische politiek en de betrekkingen met de VS zijn genormaliseerd.

Met recht heet deze rondreis " Het Beste van Vietnam".

1. Corrie en Arie:
    2 september 2013
    nou dat is me de reis wel geweest. ik heb ontzettend genoten van jullie verhalen. nee, ik heb geen spijt dat we niet met jullie zijn meegegaan. niet mijn soort reis, maar het is wel duidelijk dat jullie er super van hebben genoten en dat is het belangrijkste. veilige thuis reis. knuffels van Corrie en Adrie
  2. Mascha:
    3 september 2013
    Nog iets meegekregen van de feestdag ook nog? Wat een mooie reis is het geweest, we hebben meegenoten!! Goede reis terug! En tot morgen. Xxxjes