Vietnam

21 augustus 2013 - Vinh, Vietnam

Maandag 19 aug.

vandaag gaat om 5 uur de wekker en vertrekken we om 6.45 uur vanuit Ha Long Bay naar Vinh. Naar later zou blijken een busrit van 13 uur (!) over abominabel slechte wegen. Dat is dus best een lange zit. Onderweg maken we met een zgn. sampan een boottocht op de rivier Ngo Dong naar Tam Coc ("drie grotten"). De (roei)boten bieden plaats aan 2 personen en worden bestuurd door vrouwen, die de roeispanen met de voeten (,) bedienen, wat ze erg makkelijk lijkt af te gaan. De tocht voert ons langs een indrukwekkend watergebied door de drie grotten. In de verte tekenen de karstbergen zich af. Vanwege deze uit rijstvelden opstijgende bergen wordt het gebied ook wel "Ha long Bay on land" genoemd. Het landschap is ronduit betoverend. Hoe verder stroomopwaarts, hoe indrukwekkender het landschap van rijstvelden en steile rotsen. Na de lunch vervolgen we in aanhoudende stromen de regen (de wegen stonden letterlijk blank) onze weg naar Vinh, waar we als gevolg van het slechte weer pas om 19.45 uur aankomen.

Nabij Vinh is Ho Chi Minh geboren. Zijn geboortehuis is nog te bezichtigen. Vinh is in de Vietnamese oorlog vrijwel geheel door bombardementen verwoest en is na de oorlog met hulp van Oost-Duitsland weer opgebouwd. De oostduitse invloed is nog aan de gebouwen terug te zien.

Dinsdag 20 aug.

Weer een vroege start: om 5.30 op en om 7 uur in de bus om via Phong Nha naar Dong Hoi te rijden.

Phong Nha is een uniek en uitgestrekt spectaculair grottenstelsel van in totaal 55 km lang, waarvan een groot deel nog niet is ontdekt, maar een ander klein deel is opengesteld voor bezichtiging. De Phong Nha-grotten staan op de Werelderfgoedlijst en liggen in het Nationaal park Phong Nha-Ke Bang. De grotten zijn ooit gebruikt als wapendepot van de Vietcong. We maken een boottocht door dit adembenemend mooie gebied. Felgekleurde lampen verlichten de stalactieten en stalagmieten. De sampan legt aan op een zandstrandje met een kamer van 50 m hoog. Één van de stalagmieten, die 1 cm per jaar groeien, is 17 m hoog en heeft een diameter van 6,5 meter. Bizar en overweldigend

Het is erg heet in N-Vietnam, heel vochtig maar geweldig mooi. We genieten volop! Om 17 uur

1. Corrie en Arie:
    20 augustus 2013
    volgens mij maken jullie wel erg lange dagen. hopelijk is het niet te vermoeiend en krijgen jullie wel de tijd om zo af en toe een beetje bij te komen. al die indrukken van zo'n onbekend land moet je toch ook een beetje verwerken. neem je rust waar het kan en vooral veel genieten en foto's maken.
  2. Mascha:
    20 augustus 2013
    Inderdaad lange dagen, ook door het weer natuurlijk! Inmiddels al weer droog? Het verslag stopt weer te vroeg, maar vorige keer is dat ook goedgekomen dus we wachten het weer af...
    Eindigt bij de 55km grotten..
    Geniet en ontspan waar het kan! Moet in het hotel van vandaag wel lukken, mooi resort, helaas maar voor 1 dag zag ik.
    Dikke kussen uit Gouda! XxX
  3. Opa bo en oma lady:
    21 augustus 2013
    Ja leuk ik heb net een boek gelezen van victoria holt uit de bibliotheek van nel. Het speelt hoofdzakelijk in china. Zodoende wist ik ook wat een sampan is. Veel sampannen bij elkaar is een drijvend dorp hè waar de gezinnen continu op wonen. Leuk.
    Liefs van ons en alles is heel goed. Inclusief Bo.
  4. Mascha:
    21 augustus 2013
    Bedankt Tante Wil voor de uitleg!! Ik wist namelijk niet wat een sampan is...;-)
  5. Mascha:
    21 augustus 2013
    Alleen dat een soort boot is...
  6. Martijn:
    21 augustus 2013
    Zo te lezen weer een prachtige reis.
    Ik ben na drie verslagen alweer stikjaloers.
    Geniet ervan!
  7. Anette&Fleur:
    21 augustus 2013
    ik wist wel wat een sampan is.
    door suske & wiske en de sissende sampan.

pap, kun jij mij niet bereiken omdat mijn nummer misschien verkeerd in je gsm staat? zonder +31 ? mijn whatsapps komen ook niet bij je aan. xx
  8. Corrie en Arie:
    21 augustus 2013
    De verslagen komen met horten en stoten. Nu breekt het weer af bij: "we genieten volop. Om 17:00 uur........ ".
    Je houd er zo wel de spanning in. Ben heel nieuwsgierig nu wat er zo na 17:00 uur gebeurd is. hahahahahahahah
  9. Frans en Katja van Gelderen:
    23 augustus 2013
    Hi Piet en Nel,

Nog een paar verslagen en wij krijgen echt spijt dat we niet mee zijn gegaan. Maar die hitte, oei,oei.

Het zal ongetwijfeld een prachtig land zijn en een indrukwekkende reis.
    Veel plezier verder.